Acerca de

Edin1.png

Britisk stjernegründer vil gjøre MANO til verdens beste pizzaselskap

Etter å ha bygget to av britenes fremste pizzasuksesser valgte Edin Basic MANO som sitt neste eventyr.

 

Måten MANO tenker restaurant på er nyskapende og har et enormt potensial, ifølge den britiske pizzainvestoren. Han har blant annet bygget pizzakjeden Firezza, som ble solgt videre til Storbritannias største restaurantkjede.

MANO-medeier Edin Basic er mest kjent for å ha tatt det britiske pizzamarkedet med storm.

Edin 4.jpeg

Edin har drevet med DJ-arbeid i mange år som hobby ved siden av å bygge selskap. 

MANO skal bli verdens beste pizzasted

Nå legges det planer for investeringer som første steg på veien for MANO Pizza som handler om nasjonal utrulling, og så neste mål om å gjøre MANO til en internasjonal pizzakjede.

“Det er ingen grunn i mitt hode til at MANO ikke skal kunne bli det beste pizzaselskapet i verden. MANO er et nyskapende konsept med en unik posisjon. Jeg er ikke i tvil om at vi som lag er kapable til å realisere MANOs potensial."

Som den høyest rangerte pizzarestauranten av kunder i Stavanger, og på rask vei oppover i Oslo etter åpningen av to restauranter i fjor, mener pizzainvestoren det er “naturlig å tenke stort”.

Nå blir det mulig å investere i det prisvinnende konseptet.

Ved å følge kampanjen og registrere din e-post så er du den første som får beskjed når investeringsvinduet åpner på Folkeinvest.no!

Fra oppvaskjobb til stjernegründer

Med kun én eksamen igjen ble Edins sivilingeniørstudier avbrutt av borgerkrigen i Jugoslavia. Bosnieren flyktet til London i 1992 og fikk en oppvaskjobb på kjøkkenet i en italiensk restaurant. Drøye 30 år senere er han kjent som mannen bak noen av Londons mest vellykkede pizzasteder.

 

- Jeg tror nesten alt kan bevises og gjøres annerledes, så jeg ser mange muligheter i mitt daglige liv. Det ble derfor naturlig å forlate restauranten og starte selv, forteller Basic.

 

Turen gikk til verdens pizzahjerte, Napoli, hvor Edin hentet masse inspirasjon og oppdaget “skikkelig pizza”. Denne turen resulterte at han turte å realisere gründerdrømmen som ble til hans første restaurant, Firezza. Dette ble en kundefavoritt. Innen 2016 hadde selskapet vokst til 17 restauranter og mer enn 300 ansatte, og samme år ble det solgt til Pizza Express - britenes største pizzakjede. Ikke lenge etter startet bosnieren Pizza Madre, som ble kåret til britenes beste pizzeria av landets største pizza og pasta-organisasjon.  

Edin 2.png

Folk først: Det handler om å ha et sterkt konsept, men på slutten av dagen handler det alltid om folka, sier Edin

Basic ble introdusert til MANO mens han var på tur i Europa for å støtte flyktningsentprenører, og innså fra første stund at han “ikke kunne gå glipp av en slik mulighet”:

 

- Når jeg møtte laget bak og forsto at dette var folk som hadde forståelse for at suksess ikke bare skapes gjennom regneark, men også ved å forstå at det til syvende og sist handler om å lage et helhetlig konsept som kundene vil elske.

Edin 3.png

Selv om det er lenge siden Edin jobbet som kokk finner han stor lidenskap i å utvikle pizza, særlig de som oppleves enklest - for nettopp de er vanskeligst å utvikle. Her fra utviklingen av MANOs første meny fire uker før åpning av den første restauranten i Stavanger. 

Pizzagründeren kom med som medeier og medgrunnlegger før MANO åpnet sin første restaurant, og har bistått med drift og strategiarbeid siden. 

 

“Jeg sier det igjen, for det er oppriktig ment, og jeg sier det med flere tiårs erfaring fra bl.a. London, kanskje det markedet i verdens med størst pizzakonkurranse: Det er ingen grunn i mitt hode til at MANO ikke skal kunne bli det beste pizzaselskapet i verden.”

Edin Basic, medeier i MANO og britisk stjernegründer

Fem gode grunner til å investere i MANO

 

1. Unik posisjon i voksende milliardmarked

MANO har en detaljert og analytisk tilnærming til alt fra valg av pizzameny til lokasjon. Kombinert med selskapets unike konsept skaper det en helt egen posisjon i et take-away marked verdt 25 milliarder kroner, som bare de neste fem årene er ventet å vokse ytterligere 20 milliarder.

2. MANO er en god og attraktiv investering ifølge ekstern verdsettelse

Impello Management AS har utført en ekstern verdsettelse av MANO basert på tilsvarende selskap, historiske tall, planer med mer. Impello vurderer at MANO har en selskapsverdi i intervallet fra 100 til150 millioner kroner, med 125 millioner kroner som midtpunkt. Dette er betydelig over verdsettelsen på 58 millioner kroner som Styret i MANO baserer aksjeprisen på i denne emisjonen.

3. Innovativt og prisvinnende konsept
Alt fra innpakningen til kvaliteten på MANOs pizza har vunnet både nasjonale og internasjonale priser:

  • Gull i mai 2020 for innpakningsdesignet av Dieline Awards 2020 

  • Gull i 2020 av bransjeorganisasjonen Grafill: "En sprudlende løsning som bringer et forfriskende nytt formspråk til fast food kategorien. Enkle og effektive virkemidler som navn, farge, illustrasjoner og konsept oser av kreativt overskudd, og gir MANO en herlig personlighet"

  • Sølv i verdens største designkonkurranse, Pentawards, i 2019

  • Kåret til en av Norges åtte beste italienske restauranter av Nordic Choice

  • Høyest rangert blant pizzarestauranter i Stavanger. Åttende høyeste rangerte restaurant av 180 totalt

4. Solid team med erfaren britisk stjernegründer
MANO-medeier Edin Basic står bak Pizza Madre, som i fjor ble kåret til britenes beste pizzeria. Han har også startet en rekke andre pizzasuksesser, som Firezza - kjøpt opp av gigantkjeden Pizza Express. Han vet hva som skal til for å lykkes, og er med på teamet MANO av den grunn. 

 

Ved siden av Basic består MANO-laget av start-up-fabrikken Arta+, som med sine andre kvalitetsmatkonsepter gir kompetanse, synergieffekter og stordriftsfordeler, det anerkjente brandutviklingsbyrået Heydays, og erfarne konsulenter som gjennom start-ups, PwC, BCG, Pareto Securities med mer har erfaring fra alle faser av vekstreisen, fra start-up til større transaksjoner og børsnoteringer
 
5. Overlegen kundefavoritt
Kombinasjonen av veldig høy kvalitet, relativt lav pris og et unikt konsept har gjort MANO til den best rangerte pizzarestauranten i Stavanger. At de samme gode resultatene oppnås når oppskriften gjentas for de to nyåpnede restaurantene i Oslo bekrefter at konseptet er skalerbart.

6. Sterk merkevare og visuell identitet, som skapt for sosiale medier
MANO har, tross kort historikk, allerede 6.900 følgere på Instagram, nær det dobbelte av snittet til pizzabransjens ledende aktører med betydelig flere lokasjoner. Med et engasjement fire ganger så stort som nevnte aktører og en vekst i følgere på mer enn 140 prosent bare i 2021, viser MANO at det har et sterkt grep om det som er dagens og fremtidens viktigste kundegruppe